Opinionsblogg

Polisen i Västra Götaland förnekar sig inte - övertrampen eskalerar i samband fotboll

Förra säsongen skrev jag om polisens insatser i Borås i samband med matchen mellan Elfsborg och AIK. Polisen hade rustat till högriskmatch, med åtskilliga piketer och rytteri uppställda på rad när 890 AIK-supportrar släntrade in i Borås. Då var min invändning främst att detta var ett oerhört slöseri med våra samhällsresurser.
 
Men så läser jag idag GAIS Tifos vittnesmål om deras bortapremiär i Superettan mot Norrby IF. Jag tror att vi alla kan enas om att Norrby IF - GAIS inte är en särskilt riskfylld match. Men länets polis tyckte tydligen annorlunda. 
 
"Med anledning av att sätta dit en (1) person för brott mot maskeringsförbudet gick man in med hela polisstyrkan (cirka 30-40 poliser) precis utanför bortasektionen på inhägnat område, inklusive maskerade poliser (med dolda ID-nummer) samt hästar.
 
De vevade med batonger samt pepparsprayade runt sig, detta gjorde man från olika håll vilket ledde till att det inte fanns någonstans att ta vägen.
 
Vi upprepar: Polisen red alltså in med hästar på ett litet inhägnat område där det rörde sig mycket folk däribland barn och äldre personer. Detta för att ta fast någon som misstänks för ett brott som har samma påföljdsskala som snatteri!"
 
Jag hoppas att alla som läser detta inser orimligheten i ett sådant ingripande. Jag hoppas också att GAIS supportrar lyckats fånga så mycket som möjigt av detta på film. Jag hoppas att polisen i Västra Götalands län ska inse att deras agerande är ohållbart. 
 
Men egentligen så tror jag att de såg det som en övning inför den allvenska säsongen och måndagens match, då AIK möter Elfsborg återigen. 
 
Med anledning av detta uppmanar jag alla supportrar, oavsett lag, vara vaksamma och snabba med att filma polisen så fort övertramp sker. 
 

Kommentarer

#1 - David

Tycker att polisen får för mycket skit. Jag tycker de borde tillåtas ta ännu hårdare tag mot alla jävla psykfall som åker på bortamatcher för att jävlas med befolkningen i de städerna. Banka in skallen på dem. ingen större förlust för samhället ändå. När AIK kommer på måndag så stannar jag hemma. Går man in till stan eller ut mot arenan så riskerar man att bli slagen sönder och samman för att man håller på fel lag och sen är det de som har slått en som det är synd om. Det är ju bara patetisk att det ska daltas så med huliganerna som bara förstör för alla andra hela tiden. tänder någon en bengal, så borde brandmännen få släcka elden med sina vattenslangar. Sedan kan polisen gå in och plocka ut de skyldiga och skicka dem till sjukan i ett halvår!

#2 - Andreas

Håller med David, i mångt och mycket. Det finns ju en anledning till att polisen är där, eller hur? Om huligan-idioterna inte hade bråkat från början så hade vi inte haft detta problemet.

Och en sak till: Varför kommer man maskerad till en fotbollsmatch!!?

#3 - Johan

David, själv har jag varit aktiv supporter i 30år, visst en del rötägg finns det håller jag med om, men så som du beskriver e nonsens. Dom flesta som reser med oss gör det för laget o sammanhållningen. Tyvärr så är inte alltid kåren felfria, precis som supportrarna finns även där en del rötägg. Du låter mest som någon gammal,grå & bitter(råder det ju ingen tvekan om) tjurig gubbe, på med Ellos tröjan o kom till matchen så ska du se att det inte är så farligt.
Men akta dig för Polisen:-):-)

Kommentera