Opinionsblogg

”För dom är rädda för AIK” - polisens resursslöseri i Borås

 
”De är fler poliser här än på ett derby”, en kommentar jag hörde flera gånger under gårdagens bortamatch mot Elfsborg, i den lilla staden Borås. Säga vad man vill, men 890 tillresta AIK-supportrar är inte mycket till invasion.

Inte heller matchen är ju någon vidare ”högriskmatch”, det finns ingen särskild antagonism mellan lagen. Det mest synliga vässandet mellan supportrar som jag uppfattade var den utmaning jag själv postade på Twitter gällande det tillresta tjejgäng från AIK som skulle visa Elfsborgs dito vart skåpet skulle stå.

Är det då rimligt att ställa upp med vad som såg ut som hela Västra Götalands läns poliskår? Givetvis inte. Det är ett slöseri på våra samhällsresurser.

Att även fotbollssupportrar ska åtnjuta polisens beskydd hoppas jag vi alla tar för givet. Om inte, så lämnar vi hurusom den diskussionen till ett senare tillfälle.

Men även om vi har rätt till skattefinansierade polisinsatser så ska de givetvis vara anpassade till rådande behov. Och de var de definitivt inte igår. Vi pratar rader utav poliser omkring samlingspub och entréer, ridande poliser, piketer, the whole shabang.

Överbemanningen tycks också lämna polisen handfallen inför deras verkliga roll på plats, vilket inte är helt ovanligt när man är allt för många med samma uppgift. Jag bevittnade till exempel en situation där en man som polisen ville tala med helt sonika lämnade platsen, medan 20 poliser tittade på. Varefter ett befäl yrvaket sprang runt och ropade ”Lät ni honom lämna!? Ni är hur många som helst men ingen tog tag i det? KATASTROF!”.

Hur kommer det sig att polisen i Borås kallade in så många resurser? Kan det vara så att polisen ute i landet är rädda för gnagarna från storstaden? Möjligt. Men bedömningen av behovet av polisinsatser ska inte baseras på obefogad rädsla, utan på fakta och analys.
 
 
 

Kommentarer

#1 - Anonym

Hej Elvira !

Tack för din artikel. Jag har dock några synpunkter:

Har du lite siffror att styrka upp dina påståenden om att det var för polisiärt överbemannant ? Jämför gärna med en annan likartad match i allsvenskan och visa på att det var mer poliser än vanligt. Att simpelt påstå att det är för många poliser är din högst personliga subjektiva uppfattning men det räcker inte långt för att skriva en debattartikel. Jag var också på plats och upplevde det exempelvis som en lagom mängd poliser som gjorde att jag kände mig trygg och lugn både innan och efter matchen(med undantag för när vissa supportrar fick för sig att bränna bengaler som ledde till kraftig rökutveckling)

6 personer skadades av röken från bengaler och antänt material under matchen. FaranI situationen behöver vi inte diskutera utan du förstår nog själv vad som hade kunnat hänt.

Med tanke på det som hände och 6 skadade undrar jag om du verkligen anser att det som är så viktigt att diskutera är det antal poliser som var på plats och jobbade ? Är det verkligen antalet poliser som är boven ?


Tack igen.

Svar: Hej!

Tack för sansad kommentar!

Jag har försökt få tag på siffror för att styrka mitt påstående, som jag är övertygad om är helt sant. Det har dock inte varit helt lätt, några svar har jag inte fått. Är väldigt nyfiken själv på det exakta antalet. Men absolut, det stämmer att det är mitt personliga intryck att det var överbemannat, även om jag både på plats och i efterhand fått det bekräftat att många delar min uppfattning. Eftersom det här är en blogg, där jag fått i uppdrag att uttrycka mina åsikter, ligger det dock helt i linje att uttrycka just min egen uppfattning av läget.

Hur man sedan upplever polisnärvaron är olika. Du känner dig trygg och lugn av närvaron. Jag känner att den är onödigt stor. För andra blir det ett orosmoment. Många supportrar är mer rädda för polisen än motståndarsupportrar etc i fotbollssammanhang, då man upplevt obehagliga situationer tidigare (och då talar jag om "vanliga" supportrar, inte kategori B/C).

Jag tycker inte att det är irrelevant eller oviktigt att diskutera detta, händelsen på läktaren till trots. Två fel gör som bekant inte ett rätt. Och det blir för mig tydligt att den stora uppslutningen från polisen sida inte heller gjorde någon skillnad i sammanhanget.

Jag är alltså inte emot polisnärvaro i samband med match, men jag tror att den form som demonstrerades under söndagens match både är ineffektiv och kostsam. Och det finns mycket intressant arbete kring säkerhet omkring matchsammanhang. ENABLE, införande av SLO och dialogpolisen är goda exempel på hur jag tror man ska jobba med dessa frågor.

Hälsningar,Elvira
Elvira Eriksson

Kommentera